Sivut

sunnuntai 4. kesäkuuta 2017

Blogin avaus

Pääkopan syvyyksissä oli pidempään virinnyt ajatus tällaisen blogin avaamisesta, ja nyt pidemmän pähkäilyn päätteeksi pistin idean tuotantoon. Minulla on paha tapa jättää ideat hautumaan kunnes ne häviää kuin hiekka tuuleen. Perimmäinen syy blogin aloitukselle oli kirjoittaa lähinnä omaksi ilokseni rakkkaasta pyöräilyharrastuksestani ja reissuistani, muutamien valokuvaräpsyjen kera - mutta samalla ajattelin levittää pyöräilyn ilosanomaa muilllekin asiasta kiinnostuneille. Toki haluan kirjoittaa myös muusta kuin pyöräilystä. Tämä on myös loistava väline kertoa kuulumiset vähän laajemmin sukulaisille ja tuttaville, jotka eivät käytä Facea, ja vähän laajemmalla perspektiivillä verrattuna Facen "tynkäpäivityksiin". En ole ylimielisen kilpailuhenkinen vaikka hyvän fyysisen kunnon omaankin ja kisoissa pyörin silloin tällöin, enkä myöskään hifistele kalliilla varustepäivityksillä sillä omat varusteeni ovat luokkaa "keskitaso" ja "mielestäni riittävä". Joten ei huolta, mitään hifistely-retostelukertomuksia en tänne laittele. Tosin, minua kiinnostaa pyöräily ja kuntoilu yleensä numeroina, koska numerot ovat useimmiten suorituksen rankkuuden mittari ja kunnon kehityksen seurannan väline. Siksi ostin taannoin talvella Fitbit-urheilurannekkeen, joka kertoo konkreettisesti lukuina sen minkä haluan tietää - esimerkiksi päivän kalorikulutusarvion, mikä auttaa syömisten hallinnassa varsinkin pitkillä reissuilla. Ranneke toimii myös oivana rannekellona ja herätyskellona.

Yksi syy blogin avaamiselle on myös se, että suunnitelmissani on tehdä noin neljän viikon pituinen reissu alkaen Ruotsista, jatkuen Pohjois-Norjaan ja sieltä Suomeen. Kilometrejä tulee yhteensä 2500-3000, riippuen omasta jaksamisesta, budjetin raameissa pysymisestä, varusteiden kestävyydestä, tähtien asennosta jne (no ei sentään tähdistä aleta ennustamaan, kaiken pitää olla huolella suunniteltu eikä mitään jätetä sattuman varaan). Reissun olisi tarkoitus alkaa juhannuksen tienoilla, ensin lauttamatkalla Vaasasta Uumajaan, josta varsinainen hikinen urakka alkaa kohti Norjan ja Ruotsin rajaa ja Norjan vuoristoisia vuonomaisemia. Päivämatkat ovat sellaista 100km, aikaa päiväetappien saavuttamiseen riittää jos on ajoissa hereillä ja myöhään nukkumassa eikä toistepäin, eikö? Tai no, voihan sitä ajaa yölläkin jos haluaa. Eikös pohjoisessa ole tuohon aikaan päivä yölläkin?

Nukkumiseen käytän telttaa ja makuupussia, ehkä saatan joskus muuttua vähän mukavuudenhaluisemmaksi ja etsin jonkun halvan mökkimajoituksen muhkealla patjalla ja tyynyllä ohuen retkipatjan ja hikisen teltan sijaan. Suhteeni teltan kanssa ei lämmennyt erityisen hyvin viime kesänä, sillä lopetin alaselkävaivaisena telttailun jo reissun ekana päivänä ja siirryin mökkeilemään. Selkäkin tosin parani reissun aikana, mutta kermaperseilijänä päätin silti jatkaa mökkeilyä. Jospa nyt olisi selkäkin skarpimmassa kunnossa. Ainakin lenkit ja osittain testailumielessä tehdyt retket ovat osoittaneet selän toimivan.

Koko tavarapaljouteni kuljetan Bob Yak-perävaunussa, joka on osoittautunut varsin vakaaksi vedettäväksi. Ja vetojuhtana toimii Bianchi-maantiepyöräni, luotettavasti toiminut sekin. Varustelista on tallennettu ainakin mieleen, tosin on se saatava paperillekin, niin tarkka poika kun olen. Listalta uupuu vielä ainakin kuivamuona, jota pystyn valmistamaan hitaalla mutta varmatoimisella spriikeittimelläni. Lisäksi olisi saatava varavirtalähde puhelimeen. Mielessä on ollut aurinkoenergialla latautuva virtapankki. Implanttien akut kestävät vain yhden vuorokauden eikä lataaminen onnistu kuin verkkovirralla - täytyy hankkia siis iso määrä paristoja.

Alla on reitin suurpiirteinen runko. Reitti täsmentyy kun h-hetki lähestyy. Kenties muutoksiakin luvassa ainakin Suomen osalta. Kilpisjärven olisin halunnut polkea mutta se saattaa nyt jäädä pois reitiltä, ellen tee ylimääräistä mutkaa. Matkan kruunaa kuitenkin saapuminen jäämeren rantaan Nordkappiin, joka on Euroopan pohjoisin kolkka. Norjan reitti vaatii vielä selvittelyä, sillä reitillä on ainakin yksi lauttamatka vuonon yli sekä tunneleita, joihin on pyöräilijöiltä pääsy kielletty.


1 kommentti: